top of page

Hoe word je een value based ondernemer?

Bijgewerkt op: 23 apr

Ik kom maar al te vaak startende ondernemers tegen die een probleem hebben om de prijs van hun product of dienst vast te leggen. Ook meer ervaren ondernemers zeggen ook dit probleem wel eens te herbeleven. Klinkt het herkenbaar?



Onlangs had ik een gesprek met een freelancer (een expert consultant) die de opmerking maakte , ā€œIk heb het gevoel dat ik sukkel met mijn pricingā€. Aansluitend stelde hij mij een directe en persoonlijke vraag: ā€œAnn, werk jij uurtje factuurtje?ā€


Ann Poleunis vertelt

Waarop ik hem antwoordde : ā€œNeen, absoluut niet. Zelfs niet bij de start van mijn. Ik werk o.a. voor mijn jaartraject met een abonnementsvorm die loopt over meerdere maanden.ā€


Deze persoon vroeg me naar mijn 'prijzen', waarop ik hem open en eerlijk antwoordde. Hij vertelde me dat ik de eerste was in de afgelopen 3 jaren, die open en eerlijk was over de prijzen en hoe deze (voor mij) tot stand zijn gekomen.


Gek, want ikzelf geloof namelijk zeer sterk in bouwen aan je netwerk en in kennis delen. Maar ik geloof ook zeer sterk in "vertrouwen". En wie mijn vertrouwen schaadt, zal dit voelen. Dat zijn enkele van mijn ā€œwaardenā€.


Het echte probleem


Het prijszettingsprobleem is voor mij geen kwestie van prijsbepaling, maar eerder een kwestie van waarde(n) en waardebepaling. Veel startende ondernemers en zelfs sommige meer ervaren ondernemers, schatten zowel zichzelf als hun product of dienst niet naar waarde in. Dit resulteert in het niet effectief overbrengen van die waarde. Je klant en je netwerk begrijpen daardoor niet wat je te bieden hebt.


Over dat waardeverhaal kan ik nu - na zes jaar zelf als zelfstandig ondernemer te werken - ondertussen wel een boompje opzetten. En dat boompje wil ik graag met jou verder delen. Mijn boompje heeft ondertussen ook een naam gekregen en dat noemt value based ondernemen.


"Veel startende ondernemers en zelfs sommige meer ervaren ondernemers, schatten zowel zichzelf als hun product of dienst niet naar waarde in."

Value based ondernemen


Je waarden zijn jouw kern. Ze zijn niet alleen jouw imago maar vooraal jouw denk- en werkmethode. En dat is nu net waar je het verschil kan maken voor je netwerk (kortom voor je #stakeholders). De waarden zijn namelijk de #klantmagneten. Ze zijn de diepere reden waarom je klanten met jou willen samenwerken. Ze zijn net dat wat maakt dat klanten zeggen ā€œdat, dat wil ik ookā€.


De waarden van een organisatie of van jezelf als ondernemer zijn in het post-coronatijdperk nog veel belangrijker geworden dan enkele jaren geleden. Want iedereen (ondernemer, werkgever, werknemer, …) iedereen blijkt zoekende. Iedereen wil geĆÆnspireerd geraken. Dus de vraag is, zoek je zelf inspiratie of ben je al klaar om anderen te inspireren.



De volgende stap


Heeft dit onderwerp bij jou iets losgemaakt? Wil je er graag over sparren met een ervaren ondernemersbegeleider met kennis van zaken over dit thema? Klik dan op de button hieronder en boek een gratis inspiratiegesprek met Ann Poleunis, bezieler van let's Get Inspired!.





Met inspirerende groet,


Ann Poleunis

Bezieler van Let’s Get Inspired!

Kapelstraat 76

2520 Broechem

āœ† +32 476/96.12.98






Comments


bottom of page