top of page
Foto van schrijverAnn Poleunis

Van conceptidee naar een business met voldoende klanten

Bijgewerkt op: 26 feb. 2022

Als startend ondernemer is het interessant om te zoeken naar een methode in 4 stappen om van idee naar product/dienst te komen.


De theoretische volgorde is vaak:

1. Proof of Concept (PoC),

2. dan een Prototype,

3. vervolgens een pilot

4. dan een Minimum Viable Product.



De aangehaalde methode hierboven is een intern gerichte methode gericht op 3 fasen : “build, learn, messure”.


Graag geef ik je wat extra informatie.


⤵️ Proof of concept

Proof of concept is een theoretisch ontwikkelmodel vooraleer er hoge kosten worden gemaakt. Een Proof of Concept (PoC) is een methode om de praktische haalbaarheid van een concept, theorie, technologie, idee of functionaliteit te bepalen.


⤵️ Productconcept

In deze fase ga je het ontwikkelde proof of concept testen bij minstens 8 mensen uit je netwerk die je extra inzichten geven over je potentiële klantendoelgroep.

- Je gaat aannames over het concept valideren of ontkrachten.


- Je stelt jezelf vragen zoals

§ Is het product leuk

§ Is het product gewenst

§ Is er nood aan?

§ Is het voldoende vernieuwend?

§ Wat zou de frequentie zijn , dat het product gebruikt wordt.

§ Bevat het voldoende waarde waarvoor je klant zou willen betalen?


⤵️ Functioneel concept.

- Met de feedback uit de vorige fase aan je aan slag en ga je jouw product of dienst verder optimaliseren.

- Je werkt het product uit op een dusdanig manier, en werkt de funktionele aspecten verder uit.

- Zodat het een eerste versie wordt die verkoopbaar zou kunnen zijn.

- In de fase werk je best verder je doelgroep en je concurrentie analsyse verder uit.


⤵️ Minimum Viable Product.

Je gaat effectief aan de slag met een eerste product/dienst dat voor je klant al voldoende waarde bevat maar dat wellicht nog niet helemaal af is. Je weet op welke manier je voordelen en eigenschappen kan koppelen aan je product. En werft op deze manier je eerste klanten. Je bouwt referenties op en gebruikt deze referenties om nieuwe klanten te werven.

Ondertussen stuur je na elke klantervaring je product of je diensten bij tot je concept op punt staat.


De belangrijkste zaken van een PoC voor je op een rijtje:

· Doel: Je werkt de operationele haalbaarheid van het concept uit in business plan/financieel plan

· Doelgroep: interne organisatie

· Validatie: Is dit concept een werkbare oplossing voor je klant en voor jouw bedrijf? Is het voldoende vernieuwend?

· Techniek: een idee vereist vaak technische expertise om het concept door te lichten, de PoC meet in ene vroeg stadium de nodige betrokkenheid van experten/investeringen om tot een beter product te kunnen komen.

· Kosteneffectiviteit: Een PoC is geschikt om interne budgetten vrij te maken, het is slechts een geringe investering. Je levert tevens het bewijs dat de toekomstige investeringen in de toekomst kunnen functioneren. Eigenlijk toon je aan dat als het idee ook echt gebaseerd is op een klantvraag er rendementen mogelijk kunnen zijn.

· Kosten: een PoC is een interne aangelegenheid. Voor het vooronderzoek ga je dus best geen externe kosten maken, maar trek je vooral zelf op onderzoek.

· Leren: een PoC draagt dus bij aan de leercyclus van jezelf tegenover de markt waarin jij je begeeft. De fase waarin je jouw concept uitdiept is vaak een zeer intensieve periode.

· Gebruiker: de eindklant van jouw productie is diensten is in deze nog niet (volledig) in scope, maar je hebt als ontwikkelaar van jouw concept vanzelfsprekend wel een globaal beeld o.b.v. het concept wie jouw doelgroepen zouden kunnen zijn.


Enthousiaster geworden over je concept? Zicht op de haalbaarheid gekregen? Dan pas ga je over naar de volgende fase.



Hulp nodig bij het optimaliseren van je business plan? Contacteer dan Let’s Get inspired en plan een eerste afspraak in. Wij helpen je graag verder op weg.

39 weergaven0 opmerkingen

コメント


bottom of page